Lotteritillstånd
Om din förening ska sälja lotter behöver ni registrera er för ett lotteritillstånd hos kommunen.
Kommunen ansvarar endast för så kallade registreringslotterier. Din förening registrerar lotteriet hos kommunen. En godkänd registrering gäller i fem år. Spelinspektionen ansvarar för all annan tillståndsgivning.
Vem kan söka registrering för lotteri?
Ideella föreningar och registrerade trossamfund kan få tillstånd att anordna lotteri.
Ansökan om lotteritillstånd
Föreningar som vill anordna ett lotteri för allmänheten i Båstads kommun ansöker om tillstånd hos kommunen.
Till ansökan ska föreningen bifoga
- föreningens stadgar
- verksamhetsberättelse för det senaste avslutade verksamhetsåret
- protokoll från styrelsemöte med beslut om lotteriet.
Skicka ansökan till medborgarservice.
Lotterier i flera kommuner
Länsstyrelsen ansvarar för lotterier som bedrivs i flera kommuner.
Lotterier i flera län eller via internet
Om lotteriet ska bedrivas i flera län, eller via internet, beslutar Spelinspektionen om tillståndet.
Redovisning av lotterier
Med lotteritillståndet följer en skyldighet att redovisa lotteriet i efterhand.
Skicka lotteriredovisningen till medborgarservice.
Avgift
Lotteritillståndet gäller i tre år och kostar 300 kronor.
Lotterier utan tillstånd
En ideell förening behöver inte ha tillstånd att anordna ett lotteri om detta sker i samband med en tillställning inom ett avgränsat område. Då gäller vissa fastställda gränser för insatser och vinster.
Även andra än ideella föreningar kan få anordna lotterier utan tillstånd, till exempel i samband med mässor eller marknader. Kravet är då att insatser och vinster är låga och att man bara kan vinna varor eller tjänster.