Har du synpunkter eller klagomål som gäller förskola, grundskola och fritidshem, gymnasium eller vuxenutbildning? Här kan du läsa om hur du kan framföra dina synpunkter och klagomål - och hur vi hanterar dem.
Vi vill gärna veta vad du tycker om vår verksamhet. Gör vi något riktigt bra? Eller finns det möjlighet för oss att bli bättre på något? Kanske är du missnöjd över något? Eller har du en idé du vill dela med oss? Dina synpunkter är viktiga för oss!
Vad säger skollagen?
Enligt skollagen har du rätt att lämna klagomål på utbildningen. Ett klagomål är ett tydligt missnöje med någonting i verksamheten.
Så lämnar du synpunkter och klagomål
- Börja med att vända dig direkt till personalen - exempelvis pedagoger eller lärare. De är oftast bäst på att hjälpa till att lösa problemet snabbt.
- Om du behöver ta ärendet vidare, vänder du dig till rektorn på den skola eller utbildning som din synpunkt eller ditt klagomål gäller.
- Är du fortsatt missnöjd och har synpunkter eller klagomål som inte har blivit lösta, är du välkommen att fylla i formuläret på sidan Lämna synpunkter.
Du kan lämna klagomål anonymt - dock kan vi inte kan återkoppla till dig om vad som händer i ärendet.
Hur utreds ett klagomål?
När ditt klagomål kommer in registreras det som en allmän handling och omfattas av offentlighetsprincipen. En ansvarig chef eller handläggare utreder ärendet och återkopplar till dig så snart som möjligt. Om utredningen tar längre tid får du information om det.
Om du inte är nöjd
Om du inte är nöjd med hur ditt klagomål har hanterats kan du vända dig till någon av följande myndigheter.